تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

کشتار هدف‌مند مردمان گرسنه | آشپزخانه مرکزی جهان چیست و چرا اسرائیل امدادرسانان آن را در غزه را هدف قرار داد؟

اسرائیل کارکنان سازمان خیریه «آشپزخانه مرکزی دنیا» را هدف قرار داده و ۷ امدادرسان را کشته است. خیریه می‌گوید شلیک به داوطلبان آنها «عامدانه» بوده است. کمک‌های انسان‌دوستانه برای رساندن غذا به مردم غزه قطع شده است.

کشتار هدف‌مند مردمان گرسنه

رویداد۲۴ | فاطمه کریمخان: آنها به امدادرسان‌ها شلیک می‌کنند، بار اولشان نیست، بار آخرشان هم نخواهد بود. بعد از شلیک به کارکنان سازمان ملل، پزشکان بدون مرز، کارکنان آنورا و خیریه‌های دیگر، این بار کارکنان سازمان خیریه «آشپزخانه مرکزی دنیا» هدف قرار گرفته‌اند. خیریه می‌گوید شلیک به داوطلبان آنها «عامدانه» بوده است.

حمله هوایی اسراییل به خودروی سبک امداد‌رسان «آشپرخانه مرکزی دنیا»، هفت کشته به جا گذاشته است، شش نفر از ملیت‌های مختلف و یکی فلسطینی. ماشین آنها در یک حمله هوایی هدف قرار گرفته است آن هم در شرایطی که حتی روی سقف آن هم نوشته شده بود که این خودرو به سازمان خیریه امدادرسان آشپرخانه مرکزی دنیا تعلق دارد.

آشپرخانه مرکزی جهان، یک گروه امدادرسانی مستقر در ایالات متحده است که روز سه‌شنبه تایید کرده که کارکنان آن در یک «حمله هدفمند» توسط ارتش اسرائیل کشته شدند. علاوه بر راننده فلسطینی ماشین آنها، سایر کشته‌شدگان ملیت استرالیایی، لهستانی، بریتانیایی و آمریکایی-کانادایی داشته‌اند.

خیریه گفته است که ماشین آنها زمانی هدف قرار گرفته است که کارکنان آن در حال تحویل مواد غذایی از آخرین محموله خود به غزه بودند. اوضاع آوارگان فلسطینی در نتیجه بیش از ۱۷۰ روز بمباران و حمله نظامی اسرائیل به باریکه غزه در وضعیت بحرانی قرار دارد. بیش از یک میلیون نفر در حال حاضر در جنوب غزه جمع شده‌اند و صدها هزار نفر در وضعیت قحطی قرار دارند.

اسرائیل در حالی کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی جهان را هدف قرار داده است که تصاویر موجود از اجساد آنها نشان می‌دهد که علاوه بر این که ماشین آنها به عنوان ماشین خیریه علامت‌گذاری شده بوده است، خود کارکنان هم لباس‌های خیریه را به تن داشته‌اند.


بیشتر بخوانید: پشت پرده حمله به ساختمان مجاور سفارت ایران در سوریه چه بود؟ | ساختمان مشکوک و نشست عجیب


در نتیجه این حمله سازمان آشپزخانه مرکزی دنیا اعلام کرده است که فوراً عملیات امداد رسانی خود در منطقه را تعلیق خواهد کرد. این سازمان همچنین گفته است که آنچه رخ داده یک شکست بزرگ در تلاش‌ برای امدادرسانی به مردم قحطی‌زده غزه از طریق دریاست. امدادرسانی از طریق دریا یکی از آخرین مسیرهای کمک به مردم غزه است که در حال حاضر در وضعیت قحطی به سر می برند.

در بیانیه خیریه آشپزخانه مرکزی دنیا گفته شده است که گروه امدادرسان آنها در هیچ مقطعی با نیروهای اسرائیلی درگیر نشده و همچنین تاکید کرده است که امدادرسانی آنها با هماهنگی ارتش اسرائیل انجام می‌شده است، خودروی آشپزخانه در حالی هدف قرار گرفته است که در حال خروج از انبار دیرالبلاح جایی که مقداری از کمک‌های بشردوستانه به غزه در آنجا انبار شده، بوده است. ارین گور، مدیر عامل این موسسه خیریه هم گفته است که حمله به ماشین این سازمان «فقط یک حمله به آشپزخانه مرکزی جهان نیست، بلکه حمله‌ای به سازمان‌های بشردوستانه است که در بدترین شرایطی که از غذا به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌شود، مشغول امدادرسانی هستند و این غیرقابل بخشش است.»

آشپزخانه مرکزی جهان

اجساد امدادگران به بیمارستانی در جنوب شهر رفح در مرز مصر منتقل شده است. اجساد خارجی‌ها از غزه خارج شده و جسد راننده فلسطینی برای دفن به خانواده‌اش در رفح تحویل داده می‌شود.

آشپزخانه مرکزی دنیا، در سال ۲۰۱۰ و بعد از زلزله هاییتی به همت یک آشپز بین‌المللی اسپانیایی به نام خوزه آندرس تاسیس شده است. هدف آن رساندن غذا به مناطق آسیب‌دیده از بحران‌های طبیعی و انسانی است و بعد از مدتی بر اجرای برنامه‌های میان‌مدت برای مقابله به گرسنگی در جوامع بحران‌زده متمرکز شده است. این سازمان خیریه با کمک‌های بین‌المللی و کار داوطلبانه اداره می‌شود و بر این مساله تاکید دارد که دسترسی به غذا به عنوان یکی از حقوق بشر باید محترم شناخته شود.

بعد از این که دولت‌هایی که شهروندانشان در حمله به خودروی امدادی آشپرخانه مرکزی جهان کشته شدند، به حمله به امدادگران در غزه واکنش نشان دادند، و اعتراضاتی در سراسر جهان علیه این اقدام شنیده شد، نتانیاهو نخست‌وزیر دولت اسرائیل با « غیر عمدی» خواندن این حمله گفت که بابت کشته شدن امدادگران خارجی در غزه «متاسف» است.

همزمان جان کربی سخنگوی کاخ سفید در واکنش به حمله به کارکنان آشپزخانه مرکزی جهان گفته است که آمریکا نشانه‌ای در مورد این که اسرائیل عمدا این حمله را انجام داده است در اختیار ندارد!

آشپزخانه مرکزی جهان ۲

آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل اما در واکنش این به حمله که تعداد امدادرسان‌های کشته شده در غزه را از آغاز جنگ تا امروز به ۱۷۵نفر رسانده گفته است که حمله به نیروهای امدادی که در غزه مشغول کار هستند بی‌وجدانی است.

امارات متحده عربی هم در واکنش به این حمله ضمن محکوم کردن کشتار نیروهای امدادی در غزه گفته است که کمک‌های خود را به غزه متوقف خواهد کرد و خواهان تشکیل فوری کمیته حقیقت‌یابی در مورد حمله به کارکنان آشپزخانه مرکزی جهان است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
0
1
سگ هاری که همه را گاز می‌گیرد فقط همین وبس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان